Kinderen hebben een natuurlijke bewegingsdrang. Daarom is het vreemd dat we een onderwijssysteem hebben, waarbij kinderen een groot deel van de dag moeten zitten. Het besef dat een dynamische schooldag voor kinderen prettiger en effectiever is groeit. Uit onderzoek blijkt dat langer dan 30 minuten achter elkaar zitten schadelijk is voor de gezondheid. In de praktijk willen leerkrachten wel meer tijd aan bewegen besteden, maar hoe realiseer je dit als je met 30 kinderen in een (te) klein lokaal zit, met een bomvol lesprogramma. In deze workshop passeren vele mogelijkheden de revue, want hoe groter je (beweeg)arsenaal, hoe eerder je mogelijkheden ziet de klas toch in beweging te krijgen.
Ervaar ze zelf en pas ze de volgende dag al toe:
- verschillende soorten bewegingstussendoortjes
- verschillende beweeghoeken
- handengymles
- bewegend leren
Workshopleider: Hans Stroes – Hans is eigenaar van Scholings- en adviesbureau ‘Stroes in Beweging’,
was vakleerkracht bewegingsonderwijs, bewegingsconsulent en docent aan ALO en PABO. Medeauteur van ‘Basislessen bewegingsonderwijs’.